måndag 17 augusti 2009

Linguine al Limone

Det här testade vi igår: gott och enkelt. Jag gillar grejen med att man lägger allt på ett stort fat istället för att ha sås och pasta separat.

400-500 g spagetti (vi testade bucatini, ihålig spagetti)
1 citron
2 msk smör
2,5 dl grädde
nymalen svartpeppar
1/2 tsk salt
1 dl färsk riven parmesanost

Tvätta citronen och riv det yttersta skalet. Koka upp vatten till pastan och salta. Smält 1 msk smör i en stekpanna och lägg i det rivna citronskalet. Häll i grädden, salta och peppra och låt stå och bubbla 5 min tills det tjocknat lite. Häll av pastavattnet i ett durkslag när pastan är klar. Lägg i pastan i såsen, lägg i resten av smöret, parmesanosten och pressa i saften från en halv citron. Rör om ordentligt och servera genast.

Receptet kommer från Italienskt! Hemma hos Johanna av Johanna Westman. Jag köpte den för 25 spänn på bokhandeln bredvid Lagerhouse i Göteborg!

4 kommentarer:

  1. Om du går förbi igen får du hemskt gärna köpa en till mig, den finns inte att få tag på längre! För övrigt låter det jättegott, vi ska testa.

    Malin

    SvaraRadera
  2. Jag kollar absolut. Det är en bok med väldigt vettiga recept, vi har testat fler. Citronpastan var verkligen god, det blev en aning mastigt med vispgrädde bara.

    SvaraRadera
  3. Kul att jag kunde inspirera!

    SvaraRadera