tisdag 12 januari 2010

Berlin

Höjdpunkten på resan enligt Love var att leka tittut bakom gardinerna på hotellet. I sann gammal tysk/europeisk anda fanns dubbla gardiner, ett lager sådana där tunna nätliknande för att hindra insyn antar jag. Men det är något unket över sådana har jag alltid tyckt.

Detta foto: Andrea Björsell

Höjdpunkten för Jalmar, 3,5 år var kanske att åka upp i det berömda TV-tornet. För deras mor var nog behållningen av resan den inspiration man kände av att bara insupa atmosfären! Jag har varit i Berlin ett antal gånger under min uppväxt och minns även från tiden innan 1989. Det må ju vara hänt att de flesta städer ändrats mycket på 20 år men med Berlin tycker jag ändå att det är en helt ny stad! Det kändes magiskt (eh, kanske har blivit lite väl mycket Harry Potter-filmer den senaste tiden...)!
Vi åkte med Air Berlin från Landvetter, billigt och barnvänligt och bra på alla sätt och vis. Vi hade bokat en lägenhet på Hotel Amano, fräscht, bra och prisvärt med ett suveränt läge i Mitte, i det som tidigare var Östberlin. För 100 pix per natt fick vi en tvårumslägenhet med en tv i varje rum och fräscht badrum med badkar samt utsikt mot TV-tornet.


Inte ofta en 3-åring kan få förmånen att få eget rum när man bor på hotell! Ett kvarter bort låg Casa Camper som man hade kunnat bo på om man hade några hundra euro till som brände i fickan.

Vi var glada att vi släpat med oss dubbelvagnen, den klarade sig oskadd i transporten. Snöfallet var man inte så van vid, så 10 cm betraktades som snökaos och snöröjning var inget någon funderade på så vi var glada att det inte var en paraplyvagn med minihjul vi körde.


Det funkade bra med kidsen på de flesta ställen även om vi inte vågade oss in på de coolaste restaurangerna. Bilden är från tekniska museet där det fanns mängder av tåg och flygplan och annat att titta på. Annat som uppskattades var de olika transportsträckorna... Är man 3 år är det ju ett äventyr att flyga, åka tunnelbana och dubbeldäckarbuss.

Man smet ju givetvis iväg på några små shoppingrundor! Kiehls som tydligen öppnat affär i Stockholm fanns även i trendiga Mitte så där passade jag på att köpa lite hårvårdsprodukter. Jag brukar säga till min man att det var veckans vara när jag köpt något som inte var helt nödvändigt men som ändå kändes billigt och värt det på något vis. Tyvärr kan jag inte lura någon att dessa produkter var veckans vara... Jag återkommer med lite mer shoppingfynd i ett senare inlägg, jag tror nog att en och annan kreativ bloggare kommer gilla vad jag hittat!


En stor fördel med att bo i Mitte var det stora utbudet av coola restauranger och caféer. På Chen Che rakt över gatan från vårt hotel hämtade vi take away en kväll. Ljuvligt att sitta i den atmosfären och bli bjuden på starkt ingefärsté i väntan på maten. Riktigt god och genuin vietnamesisk mat för dryga 7 euro! Överhuvudtaget kändes maten prisvärd. Tysk matkultur är väl ingen favorit för min del (schnitzel är ett skällsord hemma hos oss...) men det fanns en väldig massa annat att välja på också. Väldigt bra koreanskt blev det en annan kväll. Hursomhelst gick tiden fort och vi hann inte på långa vägar med det vi ville se så det får bli någon mer resa snart!

8 kommentarer:

  1. Åååååå - jeg vil også dit! Har en god venninne som har bodd der i årevis, og har lyst å reise sammen med henne. Men det hadde også vært fint med familietur! :) TAKK for gode tips! :) Gleder meg til å se fortsettelsen... :)

    SvaraRadera
  2. Åhh vad härligt det låter! Det var såå länge sedan jag var i Berlin.... Ser fram emot att se fler av dina fynd ;-)

    SvaraRadera
  3. Vilka vackra bilder. Verkar ha varit en bra resa.

    SvaraRadera
  4. Å härligt och inspirerande! Jättefina bilder! 100 spänn, måste mena 1000 va!?

    SvaraRadera
  5. Japp jag menar 100 eurospänn, men 2 rum, litet kök o badrum ingick i det :)

    SvaraRadera
  6. oj då. jag som var seg där... klart det var euro. låter fantastiskt billigt ändå! men 100 spänn hade ju varit oslagbart ha ha!

    SvaraRadera
  7. Tack för tips om Kiehls, är på väg till både Stockholm och Berlin! ;)
    /Stina.

    SvaraRadera