måndag 6 september 2010

Trädgårdsliv

I tio års tid har vi haft sommarstuga men vi har bott i hyreslägenhet och inte haft tillgång till trädgård förrän nu. Det är nytt för mig att njuta av trädgårdsarbete och fascinerande vad man trivs med att ha fler anledningar att vara ute oavsett väder. När vi bodde i lägenhet var vi bara ute när det var soligt och varmt.

Helgen har vi ägnat åt trädgårdsarbete av det tyngre och slitigare slaget. Vi ska påbörja dräneringen om en vecka och då får det inte ligga några stenplattor runt huset. Vi har många och tunga plattor kan jag säga...

Välkommen till oss! Typisk 50-talsdörr med 8-kantigt glas. Skylten köpte jag på Byggfabriken samma dag som budgivningen började. Lite kaxigt men så hade vi också bestämt oss! (Jag ska öppna dörren för er inom kort, men idag blir det bara ute-bilder)
Vi har hur mycket fruktträd som helst i trädgården och jag är smått lamslagen och tar inte hand om något. Jo förresten de mycket ombloggade äppelmuffinsen har det blivit vid ett tillfälle. Och så skänker vi lite till dagis, de var tacksamma över att ta emot frukt.

Än så länge klipper vi mest ner och river bort i trädgården, den var minst sagt vildvuxen. Väldigt mysig men inte så praktiskt när man knappt kan gå runt huset. Men de här underbara japanska lyktorna lyser upp så härligt nu, dem ska vi förstås spara.

En gammal rostig skottkärra följde med på köpet. Barnen fick en något fräschare i samma färger i inflyttningspresent.

9 kommentarer:

  1. Grattis till ert fina hus och härliga trädgård! Ser fram emot innebilder!
    /Sara www.gultintefult.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Åhh, huset ser jättefint ut på utsidan! JAg vill se inne med..... kan knappt hålla mig ;-)

    SvaraRadera
  3. Kämpa på! Här strävar vi efter gräsmatta och mer gräsmatta :) Berätta gärna om kursen!

    SvaraRadera
  4. Visst är det något väldigt speciellt med en egen grön plätt! Åh, så ljuvligt att ha saker att ta bort, här tillför vi bara i nybyggarland. Men jag antar att allt har sin tjusning. Fina bilder - och jättefin fin inspirerande plantering i tunnan.

    SvaraRadera
  5. Å vad fint det ser ut! Vi har också införskaffat skylten! Jättefin! Tack för tipset :)

    SvaraRadera
  6. Så fint hus och coolt att du beställde den fina skylten samma dag. Va kul att du köpt en kappa!! Vad valde du för färg?

    SvaraRadera
  7. åh. det där med plattor känner man igen. tunga, tjocka as till skifferplattor. som ska pusslas tillbaka. se till att bli på smällen. det har räddat mig!

    SvaraRadera
  8. Hallå svägerskan! Vilka hemtrevliga bilder på "livsprojektet"! Det kan vara skönt ibland att begränsa seende ytan genom en kameralins, man kan liksom plocka gobitarna ur alltet... hmm. Hemma säger vi när ungarna gnäller,när vem som helst gnäller föresten: Räkna allt som är bäst, strunta i resten!! Hoppas vi ses snart! Kram Tina

    SvaraRadera
  9. Håhå, trädgårdsbiten minsann! Spara några av de där plantorna med prickiga blad åt mig. Jag kommer till Linkan nästa måndag.
    /Åsa

    SvaraRadera